Interview Mutas “Dream Team”

Interview met Annie Ceron, General Manager MUTAS

Afgenomen door Eleonor Ewald

Al sinds 20 jaar kunnen wij op de uitstekende samenwerking met de alarmcentrale MUTAS tellen. MUTAS beantwoordt de telefonische oproepen voor Child Focus tijdens de nacht van 23 tot 7 uur. De noodlijn 116000 is dus permanent bereikbaar voor gekwetste kinderen en bezorgde ouders. Annie Ceron, algemeen directeur sinds 2001, zet zich persoonlijk in voor de partnerschap tussen MUTAS en Child Focus. Zij stelt zeker dat alle kinderen in België op een volcontinudienst mogen rekenen.

1. De noodlijn van Child Focus is permanent bereikbaar dankzij MUTAS en dat nu al 20 jaar. Hoe is deze zeer waardevolle partnerschap tot stand gekomen?

Onze samenwerking gaat eigenlijk terug tot de periode van de witte marsen voor Julie en Melissa, Anne en Eefje en Loubna Benaïssa.  De verontwaardiging was toen groot bij brede lagen van de bevolking evenals de wil en overtuiging dat we iets moesten ondernemen zodat nooit nog kinderen slachtoffer zouden worden. En dat gevoel leefde ook sterk bij de medewerkers van Mutas. Toen kort na de oprichting van Child Focus aan ons gevraagd werd om de noodlijn te bemannen buiten de kantooruren en tijdens de weekends hebben we geen seconde geaarzeld. We vonden het niet meer dan normaal dat we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid zouden opnemen voor kinderen in nood. En we kregen de volmondige steun van alle ziekenfondsen, die onze oprichters en financiers zijn.

2. Ik heb dit even nagerekend en kom al op meer dan 58.400 uren tot de dag van vandaag, dat is enorm veel permanentiedienst! Hoe bewerkstelligt MUTAS dit?

Mutas is een grote alarm- en zorgcentrale. Die 24u op 24u en 7d op 7d werkt. En we nemen er Child Focus met plezier bij. Maar dit vergt natuurlijk extra medewerkers. En dan blijkt opnieuw hoezeer de ziekenfondsen achter onze samenwerking met Child Focus staan. We mogen deze dienstverlening gratis aanbieden aan Child Focus, de ziekenfondsen nemen de extra kosten ten laste die Mutas maakt om de permanentie voor jullie te kunnen organiseren.

3. Child Focus heeft in MUTAS de perfecte partner gevonden: Betrouwbaar, behulpzaam en echt mee met de zaak. Wat drijft u aan om Child Focus onder de armen te grijpen?

Zoals ik al zei behoort dit tot het DNA van Mutas. We zijn er in de eerste plaats om mensen bij te staan die in nood verkeren, of het nu gaat om mensen die ziek worden in het buitenland of onverwacht naar het ziekenhuis moeten, oudere mensen die thuis in moeilijkheden komen, of kinderen die gevaar lopen... we zijn er de klok rond met een luisterend oor, advies en onmiddellijke acties indien  nodig. En natuurlijk geldt dat in het bijzonder voor de bescherming van meest kwetsbare onder ons, de kinderenWat  Child Focus op dat vlak gerealiseerd heeft is enorm. Mutas heeft meer dan 30 jaar expertise opgebouwd en stelt die graag ter beschikking van Child Focus.

4. Uw expertise is goud waard: Op welke manier zouden wij volgens u onze noodlijn nog efficiënter  en toegankelijker kunnen maken?

Er is weinig dat kan verbeterd worden aan de noodlijn. Er werd veel gedaan om het contact zo laagdrempelig en efficiënt mogelijk te maken. In het verleden hadden we nogal eens last van oneigenlijke bellers. Mensen die de noodlijn misbruikten om een grap uit te halen of andere. Hieraan werd gewerkt en dergelijke bellers kunnen nu geblokkeerd worden. Dit gezegd zijnde wil ik de mensen nog eens wijzen op het belang van noodlijnen zoals Child Focus. Zij kunnen levens redden! Plezier maken, lol trappen onder vrienden, het kan allemaal. Maar hiervoor een noodlijn gebruiken kan niet. Dat is een kwestie van verantwoordelijkheid en burgerzin.

5. Waar ziet u het "Dream Team" Child Focus en MUTAS over 5 jaar?

Child Focus heeft de voorbije jaren een hele weg afgelegd. Jullie zijn er niet alleen voor kinderen die ontvoerd worden, misbruikt of anders in nood verkeren in België. Child Focus komt ook op voor kinderen die in nood verkeren in oorlogsgebieden, in ontwikkelingen, kinderen die misbruikt worden of tekort wordt gedaan in sommige ontwikkelde landen. Jullie komen op voor kinderen die dreigen vergeten te worden of dupe worden van conflicten of andere zoals recent nog in Syrië.

Wij staan 200% achter jullie en daarom kunnen jullie er ook op rekenen dat we over 5 jaar nog altijd achter en naast jullie zullen staan, zoals we dat ook de voorbije 20 jaar hebben gedaan.

 

Wij namen het interview telefonisch af op 03 juli 2019 en bedanken Annie Ceron hartelijk voor haar waardevolle tijd en inzet voor Child Focus. Wij wensen u verder heel veel succes verder met de leiding van het project MUTAS!

© 2019 Child Focus | Houba - de Strooperlaan 292 | B-1020 Brussel | BE19 3101 2229 9912