De vraag van scholen naar vorming van hun leerlingen over online veiligheid groeit sterk. Child Focus biedt een antwoord, samen met vrijwilligers uit de bedrijfswereld.

mrt 20 2024

Op donderdag 21 maart slaan Child Focus, de bedrijfswereld en lagere scholen in heel België de handen in elkaar om 171 Internet Safe & Fun-workshops te geven. Werknemers van een tiental bedrijven maken vandaag hun agenda vrij om leerlingen van het 5e en 6e leerjaar een aantal basisreflexen aan te leren inzake online veiligheid en meer in het bijzonder rond privacy, cyberpesten, sexting en online vriendschappen. Child Focus ziet de laatste jaren het aantal meldingen van problemen gelinkt aan online veiligheid stijgen. Zo contacteren leerkrachten en begeleiders ons almaar meer voor situaties van grensoverschrijdende sexting. Dankzij het Internet Safe & Fun-programma krijgen honderden scholen een steuntje in de rug voor de mediawijsheid van hun leerlingen: de leerlingen bespreken de voordelen én de risico’s van sociale media en de leerkrachten krijgen lesmateriaal om later zelf dieper op het onderwerp in te gaan.

In de interactieve Internet Safe & Fun-workshops leren kinderen van 10 tot 12 jaar de juiste reflexen voor een leuk, veilig, bewust en kritisch internetgebruik. De door Child Focus gevormde vrijwillige animatoren bekijken samen met de jonge internetgebruikers hun online activiteiten vanuit een positief perspectief en maken hen tegelijk bewust van de risico’s die ze soms (durven) nemen op platformen zoals TikTok, Snapchat, Instagram en Roblox. Deze actiedag vindt twee keer per jaar plaats. Jaarlijks bereikt Child Focus op die manier tussen de 12.000 en 14.000 leerlingen.

De animatoren bespreken vier concrete situaties, recht uit de leefwereld van de kinderen. De situaties worden gelinkt aan platformen die de kinderen gebruiken om het voor hen zo herkenbaar mogelijk te maken. Zo bespreken ze het belang van privacy op TikTok, sexting op Snapchat, cyberpesten op Instagram en contact met onbekenden op Roblox.

Child Focus kan rekenen op de hulp van haar partners

Child Focus kan voor deze workshops rekenen op het groeiende engagement van verschillende partners uit de privésector. Personeelsleden van Proximus, Deloitte, Microsoft, Allen & Overy, E&Y, NTT, Inchcape en Sopra Steria nemen deel aan deze editie. Steeds meer bedrijven integreren deze actie in hun CSR (Corporate Social Responsability)-initiatieven. Child Focus levert het didactisch materiaal en leidt de werknemers op zodat ze zelf de Internet Safe & Fun-workshops kunnen geven.

De strategie van Proximus wil een inclusieve en veilige digitale samenleving creëren voor iedereen, en uiteraard ook voor diegenen die het meest kwetsbaar zijn voor online risico's: onze kinderen. Dankzij onze samenwerking met Child Focus helpen we al 14 jaar om kinderen en leerkrachten te sensibiliseren over een verantwoord internetgebruik. De training is in de loop der jaren geëvolueerd volgens de technologische ontwikkelingen, maar het succes van deze actie, zowel bij de scholen als bij onze medewerkers, is nooit afgezwakt. We zijn ervan overtuigd dat dit initiatief in een echte behoefte voorziet. Het is een voorbeeld van hoe Proximus zijn steentje wil bijdragen aan onze maatschappij." zegt Ben Appel, Corporate Affairs Lead van Proximus.

“Bij Microsoft zetten we ons elke dag in voor een veilig internet. Voor kinderen kan die wereld soms wat overweldigend zijn, waardoor ze extra kwetsbaar zijn voor malafide gebruikers of toepassingen. Dit partnership met Child Focus, dat ik ook persoonlijk enorm belangrijk en waardevol vind, laat ons toe om die kinderen al vanop de schoolbanken te leren om op een veilige en verantwoorde manier de vele voordelen van het internet en al zijn toepassingen te ontdekken. Bovendien zijn mijn collega’s heel erg enthousiast om elk jaar deel te nemen.” zegt Marijke Schroos, General Manager van Microsoft in België en Luxemburg.

Leerkrachten worden aangezet om verder te bouwen op deze workshop

Internet Safe & Fun is een eerste stap. Leerkrachten kunnen nadien verder aan de slag met hun leerlingen. Child Focus biedt een brede waaier aan educatief materiaal aan om rond online veiligheid aan de slag te gaan. Na de Internet Safe &Fun-workshop krijgen leerkrachten een overzicht van het gratis beschikbare leermateriaal om bepaalde aspecten van dit thema verder uit te diepen (o.m.: Clicksafe, Catalogus preventiemateriaal, Quiz - Internet Safe & Fun).

Extra steun is nodig

“We zijn erg dankbaar dat partnerbedrijven ons steunen met Internet Safe & Fun, want we hebben deze steun heel hard nodig. Child Focus is immers niet structureel gesubsidieerd, waardoor we ook voor het verwezenlijken van onze missies rond verdwijningen, seksuele uitbuiting en preventieprojecten beroep moeten doen op externe financiering en hulp van donateurs en partners.” Heidi De Pauw, Algemeen Directeur Child Focus.

 

Interesse om (met je bedrijf) deel te nemen aan Internet Safe & Fun of om op een andere manier Child Focus te steunen? Contacteer ons via Els.VanNieuwenhove@childfocus.org.

Perscontact

Selyna Ayuso Ferrandiz, Public Relations Manager Child Focus: Selyna.ayusoferrandiz@childfocus.org 0473/81.17.82.

Meer info: http://internetsafeandfun.be/nl/home/