Internationale Dag van de Vermiste Kinderen - Child Focus schakelt lopers in op Strava om vermiste kinderen terug te vinden

Internationale Dag van de Vermiste Kinderen - Child Focus schakelt lopers in op Strava om vermiste kinderen terug te vinden

mei 24 2025

Child Focus opende vorig jaar 2.478 nieuwe verdwijningsdossiers, een stijging van 22% in vergelijking met 2023. Daarom zoekt de organisatie steeds naar innovatieve manieren om opsporingsberichten te verspreiden en vermiste kinderen en jongeren zo snel mogelijk terug te vinden. Ter gelegenheid van 25 mei, de Internationale Dag van de Vermiste Kinderen, lanceert Child Focus daarom de club Miles for the Missing op Strava. Hiermee activeert Child Focus de enorm grote en nog steeds groeiende running community op Strava om mee uit te kijken naar vermiste kinderen. Sportievelingen die deze nieuwe club volgen, kunnen via de app notificaties ontvangen bij een verdwijning. Deze campagne wordt vandaag gelanceerd op de 20 km door Brussel. Child Focus en de Federale Politie bemannen er een gezamenlijke stand, die symbool staat voor hun sterke en cruciale samenwerking in de zoektocht naar vermiste kinderen.

Opsporingsberichten via Strava

Child Focus stelt altijd alles in het werk om vermiste kinderen zo snel mogelijk terug te vinden. In geval van een onrustwekkende verdwijning kan, na grondige afweging en indien dit het onderzoek ten goede komt, een opsporingsbericht worden verspreid. Want hoe meer mensen meezoeken, hoe groter de kans op nuttige getuigenissen. Om een breed publiek te kunnen bereiken, mag de organisatie al rekenen op een groot netwerk aan vrijwilligers en trouwe affichagepartners zoals de Nationale Loterij en de NMBS. Maar om de zoektocht een extra push te geven, zal de organisatie die opsporingsberichten vanaf nu ook verspreiden via haar eigen loopclub op Strava: Miles for the Missing. Volgers van deze club kunnen hun applicatie zo instellen dat ze notificaties ontvangen wanneer een opsporingsbericht verspreid wordt. Child Focus doet op deze manier een warme oproep naar lopers om hun ogen open te houden tijdens het lopen en eventuele getuigenissen door te geven via het gratis noodnummer 116 000, 24/7 bereikbaar.

Nieuwe routes voor nieuwe aanwijzingen

Met Strava opent Child Focus de deur naar de intussen meer dan 1,3 miljoen actieve Belgische gebruikers om mee te zoeken naar vermiste kinderen. Maar ook waar deze mensen lopen, kan een groot verschil maken in de zoektocht. Daarom kunnen lopers op het platform van Miles for the Missing alternatieve routes genereren. Dat gebeurt op basis van de Strava heatmap en data zoals de locatie en het tijdstip van verdwijning, en je eigen locatie. Maar het platform gebruikt ook artificiële intelligentie (AI) om sportievelingen langs plekken te sturen waar de kans het grootst is om vermiste kinderen terug te vinden, zoals bushaltes, treinstations, tankstations, of plekken waar weinig andere mensen lopen.

Van start op de 20 km door Brussel

Het startschot van de campagne wordt gegeven op 25 mei. Dat is niet alleen de Internationale Dag van de Vermiste Kinderen, maar ook de dag waarop het grootste sportevenement van ons land plaatsvindt: de 20 km door Brussel. Child Focus en de Federale Politie bemannen er dezelfde stand, die symbool staat voor hun sterke en cruciale samenwerking in de zoektocht naar vermiste kinderen. Maar tegelijk wil de organisatie zoveel mogelijk lopers uitnodigen om lid te worden van Miles for the Missing.

Samen lopen Belgen miljoenen kilometers per jaar. Ze komen op plekken waar Child Focus ogen nodig heeft als er een kind verdwijnt. Door hen te activeren, kunnen we de zoektocht naar vermiste kinderen een extra boost geven,” aldus Nel Broothaerts, CEO van Child Focus.

Een campagne zonder einddatum

Om zoveel mogelijk lopers over het hele land te bereiken, loopt er vanaf 25 mei een nationale campagne via affiches en sociale media. Daarnaast helpen ook influencers en bekende lopers zoveel mogelijk mensen te overtuigen om Miles for the Missing te lopen. Bij de start van de campagne zijn al enkele grote namen lid van de club, zoals Bazart-zanger Mathieu Terryn en Hilde Dosogne, de vrouw die afgelopen jaar nog 366 marathons liep om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Maar de campagne zal blijven lopen, aangezien de club op Strava een blijvend nieuw medium wordt dat Child Focus in de toekomst actief kan blijven inzetten in haar zoektocht naar vermiste kinderen.

Een 27-jarige samenwerking met de politie

Bij de oprichting van Child Focus werd een uniek samenwerkingsprotocol getekend tussen Child Focus, politie en justitie, dat verder is uitgegroeid tot een solide partnerschap. Sindsdien hebben Child Focus en de Cel Vermiste Personen van de Federale Politie niet minder dan 47.500 dossiers van vermiste kinderen behandeld, waarvan 95% snel, veilig en wel werd teruggevonden. Het geheim van de samenwerking zit in complementariteit en respect voor de rol van eenieder. De politie voert het opsporingsonderzoek, terwijl Child Focus een tussenschakel vormt tussen de politie en de naasten van vermiste kinderen en deze laatsten een luisterend oor biedt. Zowel de politie als Child Focus verspreiden in overleg opsporingsberichten via hun eigen netwerk. De beslissing om zo’n bericht te verspreiden, is altijd weloverwogen en wordt steeds genomen in samenspraak tussen Child Focus, de politie en het parket. Child Focus verzamelt alle getuigenissen via haar gratis noodnummer 116 000 en bezorgt deze aan de politie, zodat zij elke tip kunnen analyseren en hun onderzoek doelgericht kunnen bijsturen.

Vandaag zijn zowel de politie als Child Focus aanwezig op de 20 km door Brussel. Ze bemannen dezelfde stand en lopers van beide organisaties dragen hetzelfde T-shirt om hun sterke samenwerking te benadrukken. Bernard Quintin, Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken zal rond 8u30 langs de stand komen om dit langdurige en vruchtbare partnerschap mee in de verf te zetten.

***

Campagnewebsite: https://milesforthemissing.be/nl

Download hier de assets van de campagne: https://dam2.kadanza.io/childfocus/shares/3883/download/2a95fa37a25915369441c043d22243ea6e071555

Child Focus dankt het communicatiebureau VML Belgium, alsook de NMBS, Expo Sport Media, Guidooh en alle mediapartners voor de aangeboden mediaruimte.

Perscontact bij Child Focus: Selyna Ayuso Ferrandiz – Public Relations Manager – 0473/81.17.82 –  selyna.ayusoferrandiz@childfocus.org.