Ontdek ook hier ons lespakket "Think Before You Post".
Cyberpesten
Pesten en cyberpesten gaan vaak samen. Pesten op school kan gemakkelijk online en buiten de schoolmuren een vervolg krijgen. Daarom moet de aanpak van cyberpesten passen in een globaal beleid tegen pesten op school. Open communicatie over deze problematiek met zowel jongeren als ouders staat centraal.
De aanpak van cyberpesten volgt 5 krachtlijnen, met acties voor de slachtoffers, pesters, toeschouwers, ouders en de instelling.
Ontdek hier ons lespakket "Stop cyberpesten".
Hoe voorkom je cyberpesten?
Maak je leerlingen bewust voor online en offline pesten. Wacht niet tot er een probleem is:
- Leer jongeren om zichzelf en anderen te respecteren.
- Laat jongeren stilstaan bij de gevolgen van (cyber)pesten.
- Schep een sfeer in de groep waarin er geen plaats is voor pesten, een kader waarin iedereen een rol speelt om het te stoppen. Jongeren kunnen zich ertoe verbinden om de slachtoffers te helpen door de verspreiding van hatelijke publicaties te stoppen.
Voor meer informatie over het beleid tegen cyberpesten op school ga naar onze rubriek ‘onlineveiligheid op school of in de organisatie’.
Hoe reageer je op online pesten? Het slachtoffer - de dader - de omstaanders
- Beantwoord geen e-mails/berichten van de pester
- Blokkeer het nummer en/of e-mailadres van de pester
- Maak screenshots
- Meld het pestgedrag op de website of app
- Contacteer de gratis hulplijn van Awel 102 of Child Focus 116 000.
- Breng het CLB-centrum van de school op de hoogte
Tegenover het slachtoffer: geruststellen, begeleiden
- Stel de jongere eerst gerust en prijs hem omdat hij naar je toe gekomen is. Dat is al een grote stap.
- Concentreer je op de feiten. Stel geen vragen over de oorzaken van de situatie, dat is in eerste instantie niet nodig om de crisis aan te pakken.
- Grijp in om het probleem in te dijken. Probeer de kwetsende inhoud van het internet te laten verwijderen.
Respecteer het tempo van het slachtoffer en onderneem alleen stappen als de jongere zich er klaar voor voelt en ermee akkoord gaat.
Tegenover de dader: versterk de empathie.
- Nultolerantie: maak hem duidelijk dat elke vorm van pesten onaanvaardbaar is!
- Stigmatiseer hem niet, versterk hem niet in de rol van pester, dat kan de situatie soms verergeren.
- Neem de tijd voor een rustig gesprek waarin je de dader op zijn verantwoordelijkheid wijst. Zoek samen met de dader oplossingen om het zoveel mogelijk goed te maken (verontschuldigingen, gesprek met het slachtoffer...).
- Speel in op zijn empathie en probeer hem de emoties van het slachtoffer te doen begrijpen.
Tegenover de omstaanders: maak ze verantwoordelijk.
- Nultolerantie: maak hen duidelijk dat elke vorm van pesten onaanvaardbaar is!
- Iedereen speelt een rol: kwetsende inhoud wordt niet gedeeld maar geblokkeerd.
- Moedig hen aan om het slachtoffer te steunen en om invloed op de pester uit te oefenen om te stoppen.
- Moedig hen aan om sociale media op een positieve, eerlijke en vriendelijke manier te gebruiken.
Hoe maak je jongeren bewust voor cyberpesten?
Spoor jongeren aan om zich online met burgerzin te gedragen.
- Bespreek samen wat ze op het internet doen, en waarom.
- Laat ze stilstaan bij de potentiële gevolgen van hun houding. Hoe zouden ze in verschillende situaties reageren?
- Werk met hen aan empathie, door hen te helpen de impact van pesten op de slachtoffers te doen begrijpen.
- Wijs erop dat iets voor iemandgrappig kan zijn maar voor iemand anders niet.
- Leg uit welk gedrag wettelijk strafbaar is.
De belangrijkste oplossingen zijn:
- opvoeding,
- preventie
- en dialoog.
De pester is vaak een bekende van het slachtoffer die zich niet altijd bewust is van de gevolgen en de ernst van zijn daden.
We moeten een educatieve strategie opzetten in samenwerking met alle betrokkenen: jongeren, ouders, scholen, CLB-centra...