Al meer dan 5 miljoen mensen zagen opsporingsbericht van vermiste Thibaut Courtois

Al meer dan 5 miljoen mensen zagen opsporingsbericht van vermiste Thibaut Courtois

jun 03 2024

Thibaut Courtois is vermist. Dat is de opvallende boodschap die Child Focus vorige week de wereld instuurde naar aanleiding van de Internationale Dag van de Vermiste Kinderen op 25 mei. Voor de campagne vroeg de vader van Liam Vanden Branden een - tijdelijke - naamsverandering aan voor zijn zoon, die al sinds 1996 vermist is. Als nieuwe naam koos hij niet zomaar een willekeurige naam, maar die van één van de meest gezochte Belgen op het internet: Thibaut Courtois. En dat heeft al resultaat opgeleverd. In één week tijd zagen meer dan 5 miljoen mensen het opsporingsbericht van Thibaut Courtois, die tot voor kort dus nog Liam Vanden Branden heette. Child Focus en de familieleden hopen zo nog steeds op een doorbraak. Want elke getuigenis is kostbaar en kan helpen om Liam terug te vinden.

Een search campagne met een twist  

Elke dag zoeken duizenden mensen - via Google - naar Thibaut Courtois, terwijl slechts een paar mensen naar Liam Vanden Branden zoeken. Nochtans is Liam een vermist kind en is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen naar hem blijven zoeken. Voor een nieuwe campagne van Child Focus vroeg de vader van Liam daarom een nieuwe naam aan voor zijn zoon: Thibaut Courtois. Via gerichte search advertenties, kregen intussen al meer dan 850.000 mensen die naar zijn nieuwe naam zochten via Google of YouTube, ook zijn opsporingsbericht te zien. Op die manier helpen mensen die naar Thibaut zoeken om Liam terug te vinden.

Meer dan 4 miljoen views voor één opsporingsbericht

Afgelopen zaterdag stond Thibaut Courtois gewoon tussen de palen bij Real Madrid tijdens de Champions League finale. Maar een week eerder was het toch even schrikken voor zijn fans toen er op zijn Instagram-account een opsporingsbericht verscheen met zijn naam. Het bericht zorgde bij heel wat mensen voor verwarring, maar hierdoor kreeg het wel de aandacht die het verdient. Mensen die de moeite deden om door te klikken naar de campagnesite begrepen waarom de naam van hun idool opeens als vermist was opgegeven. In totaal keken al meer dan 4 miljoen mensen via Instagram naar het opsporingsbericht en daarmee is een belangrijk doel al bereikt. “Ik zou alles doen om antwoorden te krijgen over wat er met Liam is gebeurd. Daarom is het belangrijk dat Liam aandacht blijft krijgen. Want als die aandacht verdwijnt, verdwijnt ook de hoop”, aldus Dirk Vanden Branden, de papa van Liam.

Ook een nieuwe naam voor Juliette Goormans

De campagne van Liam Vanden Branden is in Vlaanderen te zien. In het zuiden van het land loopt dezelfde campagne met Juliette Goormans. Juliette werd op 14 november 2022 het laatst gezien in Vedrin. Sindsdien ontbreekt elk spoor van haar. Voor deze verdwijning zijn Child Focus en de politie dringend op zoek naar nieuwe aanwijzingen. Door haar naam te veranderen naar Nafi Thiam zagen nu ook al veel meer mensen haar opsporingsbericht voorbijkomen.

Namen waar veel mensen naar zoeken 

Zowel Liam als Juliette kregen niet zomaar een willekeurige bekende naam. Naar beide namen wordt enorm veel gezocht op het internet. Thibaut Courtois is zelfs één van de meest gezochte Belgen ter wereld. Zeker het nieuws over de documentaire op Amazon Prime over het herstel van de doelman en de soap over zijn niet-selectie voor het EK deden de zoekopdrachten alleen maar stijgen. Maar ook de Champions League finale en de Olympische Spelen die voor de deur staan, doen het aantal zoekacties naar beide namen enorm pieken. Thibaut Courtois en Nafi Thiam gaven hun goedkeuring en steunen de campagne van Child Focus.

Een aanvraag voor meer aandacht

Voor de naamsverandering dienden de families van beide kinderen een aanvraag in bij de Federale Overheidsdienst Justitie. Op een goedkeuring rekent niemand, maar de symbolische waarde achter deze actie is van veel groter belang. “Een naam is het eerste wat je geeft aan een kind. We vinden het dan ook heel belangrijk dat we aandacht voor langdurig vermiste kinderen blijven vragen en dat we hun verhaal blijven vertellen. De kleinste tip, hoe miniem die kans ook lijkt, kan tot een doorbraak leiden. Dus we mogen de hoop niet opgeven en moeten altijd blijven zoeken”, aldus Nel Broothaerts, Adjunct-CEO bij Child Focus.

Opvallende campagne met belangrijk doel 

Naast de search campagne die op YouTube en Google loopt, is de campagne ook in het straatbeeld te zien. Dus ook offline krijgen vermiste kinderen extra aandacht. Want net zoals andere opsporingsberichten, zijn die van Thibaut en Nafi te zien op digitale billboards in stations, op schermen in treinen, en worden ze verspreid via sociale media. Alleen al door de opvallende naam krijgen deze berichten nu de aandacht die ze verdienen. Alles bij elkaar zijn de opsporingsberichten na één week al meer dan 5 miljoen keer bekeken.

 

Heb je ‘Thibaut Courtois’ of ‘Nafi Thiam’ gezien, of weet je waar ze verblijven? Neem dan contact op met Child Focus via het gratis nummer 116 000.   

Campagnewebsite: www.thibautcourtoismissing.be en www.nafithiammissing.be  

Videocampagne: https://youtu.be/UMDseoNmbEs

Child Focus dankt het communicatiebureau VML, alsook Mediacom, de NMBS en alle mediapartners voor de aangeboden mediaruimte.  

Perscontact bij Child Focus: Selyna Ayuso Ferrandiz – Public Relations Manager – 0473/81.17.82 –  selyna.ayusoferrandiz@childfocus.org