Child Focus sensibiliseert voor de verwoestende gevolgen van deepnudes met ondraaglijke kledingstukken op Vinted
Nieuws
Seksuele uitbuiting
feb
11
2025
Child Focus lanceert een sensibiliseringscampagne om de aandacht te vestigen op een toenemend fenomeen: deepnudes. Dit zijn realistische, maar deels of volledig vervalste naaktbeelden of -video’s van een persoon, gemaakt door middel van artificiële intelligentie (AI). 12,8% van de Belgische jongeren kent deepnude-apps en 60,5% onder hen heeft zelf al geprobeerd om een deepnude te maken (1). Deepfake-technologie maakt het mogelijk om mensen digitaal uit te kleden zonder dat ze ervan op de hoogte zijn. Kleding die door deepnudes ongevraagd van het lichaam wordt gehaald, wordt ondraaglijk voor het slachtoffer. Child Focus lanceert een symbolische verkoop van deze kledingstukken via Vinted om jongeren bewust te maken van de mentale gevolgen voor slachtoffers.
Ook Danira Boukhriss Terkessidis werd slachtoffer van een deepnude en komt hier voor de eerste keer mee naar buiten via haar Instagramaccount.
The Unwearable Wardrobe
De mentale gevolgen en de impact voor slachtoffers van doorgestuurde deepnudes zijn vergelijkbaar met andere vormen van digitaal seksueel geweld, zoals de verspreiding van echte naaktbeelden zonder toestemming. Slachtoffer zijn van digitaal seksueel geweld kan leiden tot een posttraumatische stressstoornis, angststoornissen, depressie, verlies van zelfvertrouwen en donkere gedachten.
Deepnudes veroorzaken dus ondraaglijk leed. Zo ook worden kledingstukken die door deepnudes ongevraagd van het lichaam worden gehaald, ondraaglijk voor het slachtoffer. Child Focus heeft een online winkel geopend van zulke kledingstukken via Vinted. Deze stukken hebben een symbolisch prijskaartje, ze dienen niet om verkocht te worden, maar om het verhaal van slachtoffers te vertellen. De organisatie wil via deze campagne jongeren bewustmaken van de verwoestende emotionele gevolgen van het maken en de verspreiding van deepnudes.
“De foto was fake: een onschuldige foto van mezelf met deze trui aan, werd bewerkt met AI. Toch voelde het ongelooflijk vies en vernederend. En ik raakte helemaal in paniek toen ik hoorde dat hij in een chatgroep was gedeeld. Ik voelde me machteloos en durfde er met niemand over praten. Uit schrik vooral. Dat ze me niet zouden geloven, of zouden oordelen.” Emma, slachtoffer van deepnudes.
Stijgende en illegale trend
Child Focus opent almaar meer dossiers waar artificiële intelligentie een rol speelt. Zo kreeg de organisatie in een jaar tijd ruim twintig meldingen van deepnudes, al dan niet gekoppeld aan sextortion (seksuele afpersing). Child Focus behandelt dergelijke dossiers op dezelfde manier als andere dossiers van seksuele uitbuiting en kan als ‘trusted flagger’ beroep doen op rechtstreekse contacten met de belangrijkste sociale mediaplatformen zoals Facebook/Instagram, Google/YouTube, X, TikTok, Discord en Snapchat om deze beelden sneller offline te halen.
Volgens een recent onderzoek van de Universiteit Antwerpen in samenwerking met Child Focus blijkt dat 41,9% van de Belgische jongeren tussen 15 en 25 jaar oud al heeft gehoord van deepnudes en 13,8% er ooit al heeft ontvangen (1). Het maken van deepnudes van minderjarigen, is echter strafbaar.
“Bij Child Focus merken we dat deepnudes een enorme impact hebben op de slachtoffers. De daders en mensen die deze beelden verspreiden, moeten bewust worden van de emotionele gevolgen van zo’n beeld. Slachtoffers moeten ook online beter beschermd worden via een aangepaste regelgeving.” Nel Broothaerts, Algemeen Directeur bij Child Focus.
Deepnude-apps zijn alom aanwezig. Child Focus pleit voor de regulering van zulke apps, zoekmachines en sociale media. De industrie moet haar verantwoordelijkheid nemen door een beleid en maatregelen te ontwikkelen om de verspreiding van deepnudes te beperken en door reclame te weren voor deepnude-apps op hun platforms.
Ook Danira werd slachtoffer
Danira Boukhriss steunt de campagne. Ze werd immers zelf slachtoffer van deepnudes en komt hier voor de eerste keer mee naar buiten. Haar gekende, groene kleedje uit De Slimste Mens Ter Wereld werd met AI verwijderd op een foto en is ook symbolisch te koop in onze Vinted-kledingkast. Om de campagne te lanceren, kondigde Danira gisteren een closet sale aan via Instagram. Haar nietsvermoedende volgers kwamen zo terecht op onze Vinted-pagina met haar kleedje en alle andere ondraaglijke stukken van slachtoffers. Child Focus kan voor deze campagne ook rekenen op de steun van Karen Damen en Véronique De Kock. Zij werden de voorbije jaren ook slachtoffer van niet-consensuele verspreiding van vervalste naaktbeelden online.
***
(1): Universiteit Antwerpen (UA) voerde een studie bij meer dan 2800 Belgische jongeren tussen 15 en 25 jaar oud, in opdracht van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen, Child Focus en de staatssecretaris voor Gelijke Kansen, Gendergelijkheid en Diversiteit. Ontdek hier de studie: https://igvm-iefh.belgium.be/sites/default/files/deepnudes_onder_belgische_jongeren.pdf
Online boetiek: www.unwearablewardrobe.be
Minderjarige slachtoffers van deepnudes en hun naasten kunnen Child Focus contacteren via het gratis nummer 116 000, 24/7 bereikbaar. Volwassen slachtoffers van deepnudes kunnen terecht bij het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen.
Deze sensibiliseringscampagne zou nooit mogelijk zijn geweest zonder de niet-aflatende creativiteit van het bureau VML en het productiehuis De Mensen en de financiële hulp van de Europese Commissie.
Ontdek hier hoe je als journalist op een respectvolle manier kan communiceren over seksueel grensoverschrijdend gedrag: https://www.devijftees.be/
Perscontact Child Focus: Selyna Ayuso Ferrandiz – Public Relations Manager 0473/81.17.82 selyna.ayusoferrandiz@childfocus.org