feb
01
2019
Op 1 februari lanceren Deliveroo en Child Focus de campagne ‘Ride to Find’. Deliveroo-koeriers zullen in Brussel een maand lang maaltijden bezorgen met een verdwijningsaffiche op hun rugzak. Hiermee hoopt Child Focus om waardevolle tips binnen te krijgen over zes langdurig vermiste kinderen en jongvolwassenen.
Heel de maand februari zullen bijna 100 Deliveroo-koeriers met een aangepaste rugzak rondrijden in Brussel. Naar schatting anderhalf miljoen mensen zal op die manier oog in oog komen te staan met een van de zes kinderen en jongvolwassenen die langdurig vermist zijn. De verdwijningsaffiches zullen ook op sociale media verschijnen en de actie een nationale draagwijdte geven.
“Verlos de ouders van het bange wachten”
Met het initiatief van Deliveroo hoopt Child Focus om zes verdwijningen op te lossen (voor namen, zie beneden). “Child Focus verliest nooit de hoop om verdwenen kinderen of jongeren terug te vinden. We verwelkomen ieder initiatief dat kan helpen om in het bijzonder onrustwekkende verdwijningen op te helderen”, zegt Heidi De Pauw, algemeen directeur bij Child Focus. “We vertrekken vanuit het principe dat iemand, ergens, weet wat er gebeurd is met een kind dat al zo lang geleden verdwenen is. Of dat iemand over bepaalde informatie beschikt die hij of zij destijds niet als nuttig beschouwde en dus niet meldde. We hopen dat deze actie die persoon kan overtuigen om vandaag alsnog naar voren te komen met de informatie, om de ouders te verlossen van het bange wachten.”
“Onze koeriers zijn het hart van onze activiteiten. Aangezien ze de straten doorkruisen om eten aan huis te leveren, worden ze door veel mensen gezien. Het mag dus niet verbazen dat ons netwerk van koeriers zich vrijwillig heeft aangeboden om rugzakken te gebruiken die bedekt zijn met een verdwijningsaffiche, om zo’n belangrijk doel te ondersteunen”, vertelt Rodolphe Van Nuffel, PR-verantwoordelijke bij Deliveroo. “We hopen dat onze Ride to Find-campagne zal bijdragen aan het herenigen van de vermiste kinderen en hun naasten, en dat het mensen warm zal maken voor de missies van Child Focus.”
Heuse media-hype in het Verenigd Koninkrijk
Het is de eerste keer dat de samenwerking plaatsvindt in België. In het Verenigd Koninkrijk zorgde dezelfde campagne in december 2018 voor een heuse media-hype. Naast de Ride to Find-campagne wordt ook het volledige team van Deliveroo, meer dan 2.600 koeriers, aangemoedigd om de Facebook-pagina van Child Focus te liken om zo de verdwijningsberichten van Child Focus te kunnen delen.
Iedereen die informatie heeft over een van deze verdwijningsberichten wordt aangespoord om Child Focus te contacteren. Dit kan ieder moment van de dag, 7 dagen op zeven en 24 uur op 24 via het gratis nummer 116 000.
Zes langdurig vermiste kinderen en jongvolwassenen (2 tot 24 jaar vermist)
Over wie gaat het ?
- Gevriye CAVAS was zes jaar toen hij op 6.02.1985 verdween in Sint-Jans-Molenbeek (Brussel).
- Ilse STOCKMANS was 19 jaar toen ze op 17.02.1987 verdween in Leuven (Vlaams-Brabant).
- Nathalie GEIJSBREGTS was 9 jaar toen ze op 26.02.1991 verdween in Leefdaal (Vlaams-Brabant).
- Liam VAN DEN BRANDEN was 2 jaar toen hij op 3.05.1996 verdween in Mechelen (Antwerpen).
- Marijke FRANCIS was 21 toen ze op 29.06.2011 verdween in Montenaken (Limburg).
- Brian BORMS was 23 toen hij op 31.05.2017 verdween in Zele (Oost-Vlaanderen).
Voor meer informatie:
Nel Broothaerts, ad interim-woordvoerder Child Focus, 0479/63.16.90
Rodolphe Van Nuffel, PR-verantwoordelijke bij Deliveroo, 0486/89.93.90