Internet Safe & Fun: 300 klassen gesensibiliseerd over de voordelen en risico’s van sociale mediakanalen zoals Tik Tok, Fortnite, Snapchat & Instagram

Internet Safe & Fun: 300 klassen gesensibiliseerd over de voordelen en risico’s van sociale mediakanalen zoals Tik Tok, Fortnite, Snapchat & Instagram

mrt 03 2020

Dit jaar trekken opnieuw meer dan 140 weknemers uit de privésector naar scholen om leerlingen te sensibiliseren over de voordelen en risico’s van het internet en platformen zoals Tik Tok, Fortnite, Snapchat en Instagram. Een succesvolle actie in scholen over heel België

Op 4 maart zet Child Focus zich voor het tiende jaar samen met de privésector in om kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar bewust te maken van het belang van een veiliger gebruik van het internet en de sociale netwerken door middel van het “Internet Safe & Fun”-preventieprogramma. Honderdveertig vrijwillige medewerkers van Proximus, Microsoft, Xylos en Sopra Steria zullen in evenveel scholen aanwezig zijn om de voordelen en risico's te bespreken die verbonden zijn aan platformen zoals Tik Tok, Fortnite, Snapchat, Instagram... Interactieve en actuele workshops om jongeren aan te moedigen na te denken over hun online gedrag.

“Nooit meer als een kip zonder kop op het internet !” Dat is het motto dat vandaag wordt gebruikt door ongeveer 140 medewerkers van Proximus, Microsoft, Xylos en Sopra Steria, die vrijwillig naar meer dan 300 klassen van het basisonderwijs in België gaan. Deze door Child Focus opgeleide medewerkers moedigen de kinderen aan om sociale netwerken op een intelligente en creatieve manier te gebruiken. Concrete situaties, afkomstig van Tik Tok, Fortnite, Instagram en Snapchat, dienen leerlingen aan te zetten tot reflectie over hun online gedrag. Deze workshops zijn bedoeld om actueel, interactief en leuk te zijn.

Preventie is noodzakelijk omdat jongeren steeds meer aanwezig zijn op allerlei digitale platforms en hoewel online surfen duizenden mogelijkheden biedt, is het soms erg moeilijk om een goed evenwicht te bewaren. Kinderen moeten worden begeleid en omkaderd, elke speler in de samenleving heeft daarin een rol te spelen en onze partners hebben dit goed begrepen.

Een unieke samenwerking!

Dit unieke intersectorale partnerschap biedt ons de mogelijkheid om niet alleen twee dagen per jaar het bewustzijn te vergroten, maar ook om honderden scholen te betrekken bij media-educatie voor leerlingen. De campagne “Internet Safe & Fun” is de ideale gelegenheid voor scholen om initiatieven te lanceren om een veiliger internet te bevorderen. Dankzij deze samenwerking bereikt Child Focus meer dan 12.000 kinderen per jaar.

Dit sensibiliseringsprogramma zou niet mogelijk zijn geweest zonder de betrokkenheid van de bedrijven die hun eigen werknemers de mogelijkheid bieden deze workshops op vrijwillige basis en tijdens hun werkuren te geven. Child Focus levert het lesmateriaal en traint de vrijwilligers/medewerkers. “Als Cybersecurity specialist zie ik het als mijn plicht om bij te dragen aan de gemeenschap en jongeren een veilig gebruik van internet bij te brengen. Ik ben dan ook ontzettend trots dat we de kans krijgen om deel te maken van dit programma”, zegt Nele Lowet, Security Compliance Consultant bij Sopra Steria.

Leraren worden niet vergeten, omdat het voor hen soms erg moeilijk is het juiste lesmateriaal te vinden omtrent mediaopvoeding . “We bieden ze gepast pedagogisch materiaal aan, zodat ze met hun leerlingen in gesprek kunnen gaan. Bovendien geven de vrijwilligers na afloop van de vorming een brochure aan de leerkrachten met alle beschikbare tools om zich in bepaalde aspecten van online veiligheid verder te verdiepen”, zegt  Child Focus.

Meer info: https://internetsafeandfun.be

Contact

Voor meer informatie kunt u terecht bij Nel Broothaerts, Chief Prevention & Development Officer bij Child Focus op het nummer 0479/63.16.90.