De Rode Duivels missen hun fans, de ouders van Théo missen hun zoon

De Rode Duivels missen hun fans, de ouders van Théo missen hun zoon

nov 18 2020

België - Denemarken, de terugwedstrijd van de UEFA Nations League, zal omwille van Covid-19-maatregelen plaatsvinden in het lege stadion van Oud-Heverlee Leuven (OHL). Zonder fans. Alweer. Een gevoel van gemis dat ook bij de nationale ploeg steeds groter wordt. 


Maar dat is niets in vergelijking met wat de ouders van Théo Hayez meemaken. Al anderhalf jaar na de verdwijning van hun zoon is er nog geen enkel geldig spoor gevonden. Daarom doen Child Focus en de ouders van Théo - in samenwerking met parket en politie - een bijzondere oproep die naar nieuwe informatie of een getuigenis zou kunnen leiden.  

De vorm is op zijn minst opvallend te noemen; de lege tribunes zullen tijdens één wedstrijdhelft gevuld worden met een digitale tifo. Via video mapping technology zal het lijken alsof de fans aan de overkant individueel een bordje in de lucht houden. Samen vormen deze pixels de foto van de vermiste Théo. Zijn foto wordt op deze manier getoond aan alle kijkers in België. Met de hoop dat één (of meerdere) van hen iets nieuws kan bijdragen tot het onderzoek.  

Théo is een Belgische jongeman die 18 jaar oud was op het moment dat hij vermist werd. Hij werd voor het laatst gezien op vrijdag 31 mei 2019 om 23 uur bij het verlaten van Cheeky Monkey's bar in Johnson Street, Byron Bay, Australië. De laatste gegevens wijzen de reisrichting aan van Cheeky Monkey naar Tallow Beach via woonstraten en dik struikgewas. Maar ondanks een nog steeds lopend onderzoek door de politie van Byron Bay blijven de omstandigheden van zijn verdwijning onduidelijk. Sindsdien werken de familie en de zeer toegewijde leden van de Byron Bay-gemeenschap onvermoeibaar verder om het woord van Théo's verdwijning te verspreiden en antwoorden te vinden. 

"Théo vertelde ons dat hij niet kon wachten om terug te keren naar België.", zeggen zijn ouders.  

Théo bracht 6,5 maand door in Australië op een Working Holiday Visa en was van plan om nog voor het einde van zijn visum terug te keren naar België om zijn universitaire studies in engineering voor te bereiden. Hoewel hij ervan genoot om door Australië te reizen en te werken, keek hij er enorm naar uit om zijn familie en vrienden na lange tijd terug te zien. Théo was ook fan van de Rode Duivels.  

Met deze opsporingscampagne steunt de KBVB (Koninklijke Belgische Voetbalbond) Child Focus, de stichting voor vermiste en seksueel uitgebuite kinderen. Child Focus dankt ook De Vloer, een communicatiebureau dat met de KBVB werkt en het idee aanbracht en instond voor de volledige coördinatie en realisatie van het initiatief. 

Deze periode waarin we allemaal vrienden en familie moeten missen, biedt voor ons de kans om dat gevoel te onderstrepen en aan te tonen hoe levensbelangrijk het is om antwoorden te vinden. Vandaag doen we dat voor Théo, maar zijn geval is niet uniek. Iedereen kan helpen door elke oproep te bekijken en mee een oogje in het zeil te houden.” aldus Heidi De Pauw, CEO van Child Focus 

Als een van de sterkste Belgische merken trekken de Rode Duivels veel aandacht en we hopen dat deze aandacht zal helpen om nieuw licht te werpen op de zoektocht naar Théo Hayez.”, vertelt Hedeli Sassi, FSR-medewerker bij de KBVB. ren om de boodschap NotFound te verspreiden en zo de zoektocht naar vermiste kinderen te ondersteunen.

Contact

  • Child Focus: Stephan Smets, Directeur communicatie - stephan.smets@childfocus.org - tel +32 486 259 279 
  • KBVB: Pierre Cornez, woordvoerder -  pierre.cornez@rbfa.be - tel +32 496 35 15 56 
  • De Vloer: Patrick Clymans - patrick.clymans@opdevloer.be - tel +32 477 25 92 20