Internet Safe & Fun: 7.000 leerlingen van de lagere school gesensibiliseerd over online veiligheid

Internet Safe & Fun: 7.000 leerlingen van de lagere school gesensibiliseerd over online veiligheid

mrt 16 2023

Op donderdag 16 maart slaan Child Focus, de privésector en lagere scholen de handen in elkaar om 390 Internet Safe & Fun-workshops te geven over heel België. 130 werknemers maken die dag hun agenda vrij om 7.000 leerlingen van het 5e en 6e leerjaar te sensibiliseren over sexting, privacy, cyberpesten en online vriendschappen. Child Focus wordt de laatste jaren alsmaar meer door leerkrachten gecontacteerd voor situaties van grensoverschrijdende sexting. Deze workshop is een ideale gelegenheid om honderden scholen te ondersteunen in de media-educatie van hun leerlingen als springplank om binnen de school nog meer initiatieven te lanceren om een veiliger internetgebruik te bevorderen.

De interactieve Internet Safe & Fun-workshops leren kinderen van 10 tot 12 jaar de juiste reflexen voor een leuk, veilig, bewust en verantwoord internetgebruik. De door Child Focus gevormde animatoren bekijken samen met de jonge internetgebruikers hun online activiteiten vanuit een positief perspectief en maakt hen tegelijk bewust van de risico’s die ze soms (durven) nemen op platformen zoals TikTok, Snapchat, Instagram en Fortnite. Deze actiedag vindt twee keer per jaar plaats, een keer in maart en een keer in oktober. Jaarlijks bereikt Child Focus op die manier tussen 12.000 en 14.000 leerlingen.

De animatoren bespreken vier concrete situaties, recht uit de leefwereld van de kinderen. De situaties worden gelinkt aan platformen die de kinderen gebruiken om het voor hen zo herkenbaar mogelijk te maken. Zo bespreken ze het belang van privacy op TikTok, sexting op Snapchat, cyberpesten op Instagram en contact met onbekenden op Fortnite.

Child Focus kan rekenen op hulp van partners

Child Focus kan voor deze workshops rekenen op de groeiende loyaliteit van verschillende partners uit de privé-sector: Proximus, Microsoft, Deloitte, BNP Paribas Fortis, Sopra Steria, Sopra Banking Software en ARAG. Steeds meer bedrijven voegen deze actie toe aan hun CSR (Corporate Social Responsability)-initiatieven. Child Focus levert het didactische materiaal en leidt de werknemers op zodat ze zelf de Internet Safe & Fun-workshops kunnen geven op één van de twee actiedagen.

Voor deze editie kunnen we zelfs rekenen op de steun van Guillaume Boutin, CEO van Proximus. Hij kreeg ook een vorming van Child Focus en gaat op 16 maart op bezoek in de ‘Lycée français Jean Monnet’ in Ukkel.

“Wat een plezier om in de realiteit van kinderen te duiken en te zien hoe enthousiast en nieuwsgierig ze zijn. Deze workshops zijn zeer waardevol voor het opbouwen van digitaal zelfvertrouwen vanaf zeer jonge leeftijd. Ik ben heel blij om deze rijke en stimulerende ervaring te beleven!” Guillaume Boutin, CEO van Proximus.

Leerkrachten worden aangezet om verder te bouwen op deze workshop

Internet Safe & Fun is een eerste stap. Leerkrachten kunnen nadien verder aan de slag met hun leerlingen. Child Focus biedt een brede waaier aan educatief materiaal voor leerkrachten om rond online veiligheid te werken. Na de workshop krijgen de leerkrachten een overzicht van het gratis beschikbare leermateriaal om bepaalde aspecten van dit thema uit te diepen (o.m.: Clicksafe , Catalogus preventiemateriaal, Quiz - Internet Safe & Fun).

 

Perscontact: Ruth De Bruycker - Project Manager Child Focus - ruth.debruycker@childfocus.org – 02/475.44.17. 

Meer info : http://internetsafeandfun.be/nl/home/