200 klassen schreven zich in voor een workshop over online veiligheid. Child Focus blijft zoeken naar nieuwe bedrijven en medewerkers die mee hun schouders zetten onder Internet Safe & Fun
Nieuws
Online veiligheidPreventie
okt
09
2024
Vandaag, donderdag 10 oktober, slaan Child Focus, de bedrijfswereld en lagere scholen in heel België de handen in elkaar om 200 Internet Safe & Fun-workshops te geven. Werknemers van een tiental bedrijven maken hun agenda vrij om leerlingen van het 5e en 6e leerjaar een aantal basisreflexen aan te leren inzake online veiligheid en in het bijzonder rond privacy, cyberpesten, sexting en online vriendschappen. Child Focus ziet de laatste jaren het aantal meldingen van problemen gelinkt aan online veiligheid stijgen. Dankzij het Internet Safe & Fun-programma krijgen honderden scholen een steuntje in de rug voor de mediawijsheid van hun leerlingen.
In de interactieve Internet Safe & Fun-workshops leren kinderen van 10 tot 12 jaar de juiste reflexen voor een leuk, veilig, bewust en kritisch internetgebruik. De vrijwillige animatoren krijgen vooraf een vorming van Child Focus. Tijdens de workshops bekijken ze samen met de jonge internetgebruikers hun online activiteiten vanuit een positief perspectief en maken hen tegelijk bewust van de risico’s die ze soms (durven) nemen op platformen zoals TikTok, Snapchat, Instagram en Roblox. Deze actiedag vindt twee keer per jaar plaats. Jaarlijks bereikt Child Focus op die manier rond de 10.000 leerlingen.
Inspelen op veranderingen via steeds evoluerende workshop
De animatoren bespreken vier concrete situaties, recht uit de leefwereld van de kinderen. De situaties worden gelinkt aan platformen die de kinderen gebruiken om het voor hen zo herkenbaar mogelijk te maken. Zo bespreken ze het belang van privacy op TikTok, sexting op Snapchat, cyberpesten op Instagram en contact met onbekenden op Roblox.
“We passen de workshop en de methodiek aan op basis van de veranderingen in het internetgebruik en de leefwereld van onze kinderen. De thema’s blijven, maar de platformen en de kinderen evolueren voortdurend. In deze workshop worden moeilijke thema’s op een ludieke manier aangesneden en gaan we in dialoog met de kinderen via video’s en interactieve spelletjes.” Nel Broothaerts, algemeen directeur bij Child Focus.
Child Focus kan rekenen op de hulp van haar partners
Child Focus kan voor deze workshops rekenen op het groeiend engagement van verschillende partners uit de privésector. Personeelsleden van Proximus, Deloitte, EY, NTT Data, Inchcape, Total Energies en Astra Zeneca nemen deel aan deze editie. Steeds meer bedrijven integreren deze actie in hun CSR (Corporate Social Responsability)-initiatieven. Child Focus levert het didactisch materiaal en leidt de werknemers op zodat ze zelf de Internet Safe & Fun-workshops kunnen geven.
Leerkrachten worden aangezet om verder te bouwen op deze workshop
Internet Safe & Fun is een eerste stap. Leerkrachten kunnen nadien verder aan de slag met hun leerlingen. Child Focus biedt een brede waaier aan educatief materiaal aan om rond online veiligheid aan de slag te gaan. Na de Internet Safe & Fun-workshop krijgen leerkrachten een overzicht van het gratis beschikbare leermateriaal om bepaalde aspecten van dit thema verder uit te diepen (o.m.: Clicksafe, Catalogus preventiemateriaal, Quiz - Internet Safe & Fun).
Interesse om (met je bedrijf) deel te nemen aan Internet Safe & Fun of om op een andere manier Child Focus te steunen? Contacteer ons via Els.VanNieuwenhove@childfocus.org.
Perscontact: Selyna Ayuso Ferrandiz, Public Relations Manager Child Focus: Selyna.ayusoferrandiz@childfocus.org 0473/81.17.82.
Meer info: http://internetsafeandfun.be/nl/home/