Steffi Mercie gaat samen met Child Focus op zoek naar een MAX, een vertrouwenspersoon, voor elk kind
Nieuws
Preventie
MAX
jun
27
2025
Een volwassen vertrouwenspersoon, een MAX, voor elk kind van 10 tot 12 jaar
Child Focus behandelt elke dag 6 nieuwe verdwijningen van minderjarigen. 5 keer per dag gaat dit om een jongere die wegliep. In 2024 behandelde Child Focus ook 542 dossiers van minderjarigen die seksueel werden uitgebuit (grensoverschrijdende sexting, grooming, sextortion, seksuele uitbuiting in de prostitutie). Al deze moeilijke situaties hebben iets gemeen: het kind of de jongere had niemand bij wie het terechtkon. Kinderen en jongeren zitten soms in de knoei met zichzelf, kampen met online of offline problemen, praten te weinig over wat ze meemaken en zoeken vaak geen hulp. Ze voelen zich eenzaam waardoor er problemen ontstaan of bestaande problemen nog erger worden. Daarom ontwikkelde Child Focus het concept MAX: de ambitie dat elk kind tussen 10 en 12 jaar oud een volwassen vertrouwenspersoon, een MAX, heeft. Child Focus bereikt elk jaar zo’n 10.000 kinderen dankzij het samenwerkingsspel MAX 24/7 dat door vrijwilligers begeleid wordt in scholen, en nog een extra 10.000 kinderen dankzij gerichte communicatie en preventieboodschappen tijdens tal van festivals en familiale evenementen.
Volwassenen kiezen een BOB wanneer ze op stap gaan, jongeren kiezen een MAX om hun hart te luchten
Je MAX is iemand die je 100% vertrouwt. Het moet iemand zijn bij wie je terechtkan met je vragen, problemen of om eens te babbelen. Gewoon iemand zonder vooroordelen en bij wie je je goed voelt. Iemand die onmiddellijk beschikbaar is. Het is dus belangrijk dat kinderen zelf hun MAX kiezen, en niet omgekeerd. Dat kunnen verschillende volwassenen zijn waarmee ze in contact komen: een broer, nicht, babysit, jeugdleider, leerkracht, buurvrouw … Via www.iedereeneenmax.be kunnen kinderen tips terugvinden over wie een goede MAX zou kunnen zijn in hun omgeving.
Nel Broothaerts, CEO van Child Focus, licht toe: “We willen met dit ambitieuze preventieproject kinderen helpen om een volwassen vertrouwenspersoon, een MAX, te kiezen. Jongeren moeten weten dat er mensen in hun omgeving klaarstaan om hen te helpen als ze een probleem hebben, of nog voor een probleem zich effectief voordoet. We hopen hiermee ook sterke fundamenten te leggen voor de toekomst, opdat kinderen ook op latere leeftijd over eventuele problemen durven en kunnen praten. Zo leren we hen dat het normaal is om hulp te zoeken als het even niet gaat. We willen hiermee het taboe dat vaak nog heerst rond hulp zoeken, doorbreken.”
De MAX moet zelf ook instemmen om de vertrouwenspersoon te zijn voor het kind. Dit zet de deur voor een gesprek alvast op een kier. De ontstane vertrouwensband tussen beiden stopt niet bij de leeftijd van 12 jaar, de bedoeling is dat deze ook daarna blijft bestaan. Kinderen kunnen ook een nieuwe MAX, of meerdere MAX’en, kiezen.
Organisaties zoals Child Focus en Awel blijven ook steeds beschikbaar voor kinderen die het moeilijk hebben en die niet direct een MAX hebben of vinden in hun omgeving, of voor MAX’en die samen met een kind contact op willen nemen om verdere hulp te zoeken.
Met de steun van Steffi Mercie
Steffi Mercie is de nieuwe ambassadeur van deze campagne. Steffi Mercie, gekend als sociale mediapersoonlijkheid en actrice, staat als content creator vaak in contact met kinderen en jongeren via haar verschillende socialemediakanalen. Voor haar is het dan ook een evidentie om het MAX-avontuur te vervoegen: “Ik vind het mega belangrijk dat je al je goede en minder goede momenten en gedachten kunt luchten bij iemand die echt luistert en er altijd is, zo wordt het wat minder zwaar om alles zelf te dragen.”
Nu reeds meerdere jaren stelt Child Focus op verschillende manieren het concept MAX voor aan kinderen. Zo werd MAX geïntegreerd in tal van vormingen en preventiemateriaal en in een participatieve workshop die gratis wordt aangebonden aan scholen. Child Focus ontwikkelde eveneens de MAX-klimmuur, die gebruikt wordt op verschillende familiale evenementen met als doel ouders en kinderen te sensibiliseren. MAX is ook een sleutelhanger, om kinderen er te allen tijde aan te herinneren dat ze er niet alleen voor staan.
***
Campagnewebsite: www.iedereeneenmax.be
Download hier de assets van de campagne: https://dam2.kadanza.io/childfocus/shares/4111/download/a522265d5c8885ebdc140abc92bc406f7e54e8d6
Child Focus dankt het communicatiebureau VML Belgium voor de ontwikkeling van deze communicatiecampagne, Essence Mediacom voor de aangeboden mediaruimte, en de Nationale Loterij en Cera voor hun kostbare financiële steun.
Perscontact Child Focus: Selyna Ayuso Ferrandiz: Public Relations Manager Child Focus +32 473 81 17 82 - selyna.ayusoferrandiz@childfocus.org