Friend Zone - Het eerste digital escape game voor jongeren

Friend Zone - Het eerste digital escape game voor jongeren

dec 12 2019

Vandaag werd in Technopolis officieel Friend Zone voorgesteld. Friend Zone is een gloednieuwe digital escape game die werd ontwikkeld door IBM, Child Focus, LUCA School of Arts en Technopolis. De game sluit aan bij de leefwereld van jongeren tussen 14 en 18 jaar en stelt hen voor een reeks digitale en sociale beproevingen. Zo roept de game vragen op over actuele topics zoals hacking, sexting, privacy, nieuwe technologieën en fake news. Friend Zone is de eerste in een reeks innovatieve digital escape games die Technopolis ontwikkelt. Het spel kan nu al door scholen geboekt worden.

Leerlingen uit de tweede en derde graad secundair kunnen tijdens hun klasbezoek aan Technopolis voortaan ook de digital escape game Friend Zone spelen. Geen deuren of kisten met ontbrekende sleutels, maar tablets, een nieuw sociaal media platform en verborgen IP-adressen vormen het voorwerp van een uniek en innovatief spel dat test hoe bewust jongeren zijn van de digitale en sociale valkuilen van sociale media. Het scenario sluit volledig aan bij de leefwereld van jongeren en roept onder meer vragen op over sexting, fake news, nieuwe technologieën, privacy en hacking. De game houdt bovendien maximaal rekening met de onderwijsdoelen digitale competentie en mediawijsheid.

In co-creatie met Child Focus, LUCA School of Arts en IBM

De ontwikkeling van Friend Zone vormt een belangrijke eerste stap in de vernieuwing van het aanbod van Technopolis. Het Vlaamse doe-centrum voor wetenschap en technologie wil een voedingsbodem van innovatie zijn, een plek waar partners en jongeren elkaar inspireren, fascineren en aanzetten tot experimenteren. Technopolis brengt rond Friend Zone een ecosysteem van partners bij elkaar.  In co-creatie bouwen zij een game dat een maatschappelijk relevant thema samenbrengt met hedendaagse technologie.

Dankzij de co-creatie met Child Focus, LUCA School of Arts en IBM biedt Technopolis een innovatieve game aan. Het spel wordt gehost op IBM Public Cloud. Zo wordt het spel beschikbaar voor andere organisaties, in België of daarbuiten, die deze games willen spelen. In een cloud omgeving ga je nl. heel flexibel om met pieken van de gamingactiviteiten. Wat het helemaal uniek maakt, is dat Technopolis er een open platform van heeft gemaakt. Het nodigt andere game ontwikkelaars, collega wetenschaps- en doecentra en andere organisaties uit om via het platform deze game verder te laten evolueren. De open source technologie achter game en platform laat, bijvoorbeeld, toe het verhaal of de technologie aan te passen.

Voor Technopolis was het belangrijk om een game te ontwikkelen die haarfijn aansluit bij de leefwereld van jongeren tussen 14 en 18 jaar, een belangrijke doelgroep voor Technopolis,” aldus Stephane Berghmans, CEO Technopolis.  “Nog belangrijker is de samenwerking tussen de partners.  Via het ecosysteem brengen we niet alleen fascinatie voor technologie, maar bieden we ook de kans om digitale skills verder te ontwikkelen   Als we daarin slagen, dan kunnen we hen hopelijk ook motiveren om STEM te gaan studeren en zo meezoeken naar oplossingen voor een betere leefwereld.

Child Focus, de Stichting voor Vermiste en Seksueel Uitgebuite Kinderen, zorgde ervoor dat de verhaallijn niet alleen boeiend, maar ook bijzonder maatschappelijk relevant is voor 14- tot 18-jarigen.

Nel Broothaerts, Chief Prevention & Development Officer Child Focus: “Met ‘Friend zone’ gaan we verder met de uitbreiding van onze preventietools omtrent online veiligheid voor jongeren. Inzetten op mediawijsheid is de sleutel binnen deze preventiewerking. Binnen onze zoektocht naar originele manieren om educatieve boodschappen op een leuke manier te verpakken, kwamen we samen met onze projectpartners uit bij een ‘Digital Escape Game’. Fun, leerrijk en op maat van de leefwereld van jongeren… ‘Friend zone’ is een nieuw lid van onze preventiefamilie waar we terecht fier op mogen zijn.”

LUCA School of Arts zorgde voor de game design. Zij vertaalden de boodschap van Child Focus naar een spannende en prikkelende escape game te maken.

"Vanuit LUCA School of Arts hebben we een brede visie op game design. Naast videogames komen in ons curriculum ook vele andere spelvormen zoals bordspellen, escape rooms of educatieve games aan bod. Deze aanpak zorgt ervoor dat onze studenten als volwaardige designers aan de slag kunnen met het medium games en klaar staan om de hybride spelvormen van de toekomst te ontwikkelen. Dit project staat ons toe om die visie ook buiten de schoolmuren uit te dragen. Zo gingen we aan de slag om innovatieve technologieën te koppelen aan een sterke spelervaring. Tenslotte zorgt het ecosysteem zelf ook voor een interessant platform waaraan onze studenten in de toekomst kunnen meewerken en bied het hun een boeiende context om game design in te verkennen."

Technopolis vond tot slot ook een uitstekende partner in IBM Belgium, die de game injecteerde met hoogwaardige technologie.

Jongeren groeien nu op in een wereld waarin de nieuwste technologieën worden geïntegreerd in elk aspect van de samenleving,” zegt Katrien Hoogewijs, Corporate Citizenship Manager, IBM Belgium. “Bij IBM vinden we het belangrijk om ze vertrouwd te maken met deze technologie en ze te enthousiasmeren over AI, nieuwe technologieën en de skills van de 21ste eeuw. Daarnaast willen we ook scholen ondersteunen en een volledig AI-curriculum ontwikkelen voor jongeren uit het secundair onderwijs. Gamificatie past perfect in dit plaatje. Het spel biedt een boeiende en leerrijke digitale ervaring waarmee elke school aan de slag kan gaan.

Eerder dit schooljaar opende Technopolis al STEK, een nieuwe zone voor jonge makers van 14 tot 18 jaar. Het doel is om hen ervan te overtuigen dat ze aan de hand van STEM hun eigen toekomst in handen kunnen nemen en kunnen bijdragen aan een betere leefwereld.

Meer info: https://www.technopolis.be/nl/scholen/friend-zone 

Contact

  • Friend Zone kwam tot stand i.s.m. IBM, Child Focus, LUCA School of Art, Technopolis
  • Perscontact Child Focus: Selyna Ayuso Ferrandiz, Public Relations Manager - 0473/81.17.82
  • Perscontact Technopolis: Ester Blockx, Marketing & Sales Director - 015/34.20.20 
  • Perscontact LUCA School of Arts: Ellen Babeliowsky, Communicatieverantwoordelijke - 02/447.11.20
  • Perscontact IBM: Maureen Soenen, External Relations Manager - 0489/51.08.00