Child Focus en privébedrijven werken met kinderen rond veilig en verantwoord internetgebruik

Child Focus en privébedrijven werken met kinderen rond veilig en verantwoord internetgebruik

mrt 11 2021

Child Focus merkt tijdens de pandemie een aanzienlijke toename van meldingen van problemen rond online veiligheid bij jongeren. In een jaar tijd is het aantal gevallen van misgelopen sexting en grooming met bijna 50% toegenomen en het aantal gevallen van seksuele chantage van minderjarigen verdubbeld. Meer bedrijven engageren zich om “een beter internet” onderdeel te maken van hun doelstellingen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Child Focus en de privésector slaan daarom de handen in elkaar op de Internet Safe & Fun-dag in meer dan 70 basisscholen om kinderen te sensibiliseren rond de mogelijkheden maar ook de valkuilen van digitale en sociale media.

Medewerkers mogen lesgeven

Child Focus kan op donderdag 11 maart weer rekenen op de deelname van Proximus, Microsoft en Sopra Steria, BNP Paribas Fortis en Sopra Banking Software doen dit jaar voor het eerst mee. Deze partners maken een dag vrij in de professionele agenda van vrijwilligers uit hun bedrijf om een sessie online veiligheid te gaan geven in een school. Child Focus voorziet lesmateriaal en leidt de vrijwilligers op zodat ze zelf de Internet Safe & Fun workshops kunnen geven aan de leerlingen van het 5e en 6e leerjaar.

Workshops op afstand

Het bijzondere aan deze editie is dat deze actiedag vrijwel uitsluitend online zal plaatsvinden. Het is ook erg bemoedigend om te zien dat vrijwilligers en scholen deze digitale versie van de workshops enthousiast hebben verwelkomd. Heel wat scholen gingen opnieuw met ons in zee. Ook deze keer lukt het ons om bijna 6.000 leerlingen tussen de 10 en 12 jaar te sensibiliseren over veilig en verantwoord gebruik van het internet. Dat zijn jaarlijks bijna 12.000 leerlingen dankzij de 2 edities van de Internet Safe & Fun-campagne.

We zijn verheugd om ook dit jaar weer te kunnen deelnemen. Onze collega's zijn enthousiast en blij om met kinderen in dialoog te kunnen gaan. Het is ook een gelegenheid om te zien wat er op het terrein gebeurt. Onze collega's zijn zelf allemaal ouder, grootouder, oom of tante. Het is ook voor hen een kans om de sociale media nog beter te leren kennen en de band met hun eigen kinderen te versterken.” Vincent Jaczynski, CSR-manager bij Proximus en vrijwilliger Internet Safe & Fun.

Een springplank voor leerkrachten

Child Focus biedt ook educatief materiaal aan voor leerkrachten om rond online veiligheid te werken met hun leerlingen. Na de workshop krijgen de leerkrachten een overzicht mee van de leermiddelen die beschikbaar zijn om bepaalde aspecten van online veiligheid uit te diepen (Clicksafe , Catalogus Clicksafe, Quiz - Internet Safe & Fun).
 

Contact
Ruth De Bruycker - Project Manager Child Focus -  ruth.debruycker@childfocus.org  0496/61.28.75.

Meer info: www.internetsafeandfun.be