nov
18
2022
In 2021 werden wereldwijd 84,7 miljoen foto’s en video’s van seksueel kindermisbruik gemeld. Het aantal meldingen stijgt zo met 35% ten opzichte van het voorgaande jaar en er is helaas geen verbetering in zicht. 18 november is de Europese Dag voor de Bescherming van Kinderen tegen Seksuele Uitbuiting en Seksueel Misbruik. Child Focus trekt bij deze gelegenheid de aandacht op een nieuwe evolutie, namelijk het misbruik van zelfgemaakte seksuele beelden, voornamelijk in het kader van grooming of sextortion. Om deze evolutie tegen te gaan, werkt Child Focus aan de ontwikkeling van een online preventiespel om jongeren bewust te maken van dit fenomeen.
Stijging van het aantal meldingen
Child Focus ontving in 2021 2.147 meldingen van seksuele misbruikbeelden van kinderen. De organisatie heeft ook bijgedragen tot de verwijdering van 71.000 beelden van het internet dankzij Arachnid, een tool die deze beelden proactief opzoekt en meldt. Meer en meer van deze beelden blijken gemaakt te zijn door de slachtoffers zelf. We spreken van zelfgemaakte seksuele misbruikbeelden (self-generated CSAM) wanneer een persoon zichzelf heeft gefilmd of gefotografeerd, vaak onder druk, manipulatie of dwang. Het kan ook gaan om beelden die verspreid werden in het kader van grensoverschrijdende sexting. Dit fenomeen is helaas in opmars. In 2020 was er op wereldwijd niveau een stijging van 77% van het aantal websites waarop SG-CSAM terug te vinden is.
Daders benaderen jongeren via sociale media en online games
Grooming is het proces waarbij een volwassene een minderjarige benadert met een seksueel doel, hetzij om de jongere te ontmoeten, hetzij om expliciet materiaal te verkrijgen. In België krijgt Child Focus de laatste jaren meer meldingen van grooming : van 34 dossiers in 2019 naar 58 in 2020 (+ 71%, Covid-jaar). In 2021 behandelde de organisatie 91 dossiers van sextortion en 43 groomingdossiers. In 75% van de gevallen van grooming waren de slachtoffers meisjes, bijna allemaal jonger dan 16 jaar.
“Child Focus werd in 2021 43 keer gecontacteerd voor een geval van grooming, maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Het aantal reële gevallen ligt ongetwijfeld veel hoger omdat jongeren hier niet altijd mee naar buiten durven komen” zegt Heidi de Pauw, CEO Child Focus.
Het eerste contact tussen de “manipulator” en het (potentiële) slachtoffer gebeurt alsmaar meer via een spelplatform met een chatfunctie, om vervolgens over te schakelen naar een ander sociaal mediaplatform zoals Snapchat. De daders maken vaak valse profielen aan en liegen over hun leeftijd.
Child Focus kondigt de lancering van een preventiespel aan op het platform Roblox
Child Focus kondigt ter gelegenheid van de Europese Dag tegen Seksuele Uitbuiting de lancering van een preventiespel over grooming aan. Het spel zal beschikbaar zijn op het populaire platform Roblox. De organisatie ontwikkelt “OK Groomer”, een 3D-wereld met kleine spelletjes die kinderen de juiste reflexen aanleren om zo de risico’s en manipulatietechnieken van groomers te vermijden. Het spel zal officieel gelanceerd worden op 20 december, net voor de schoolvakantie.
“Kinderen leren al spelend om de valstrikken van manipulators en potentiële groomers te herkennen. Maar het is helemaal geen beangstigend spel. Zo vinden ze er ook de avatar van het personage Max terug, de vertrouwenspersoon die een kind uit zijn omgeving kan kiezen om in vertrouwen te nemen bij vragen of problemen” voegt Nel Broothaerts, Directeur Preventie en Ontwikkeling bij Child Focus, hieraan toe.
Ontdek in deze video een teaser van het spel.
Preventieboodschap voor ouders: praat erover met je kinderen en speel samen
Child Focus nodigt ouders ook uit om interesse te tonen in de spelletjes die hun kinderen online spelen, net zoals ze belangstelling tonen in de activiteiten van hun kind op school, tijdens sportactiviteiten of bij de jeugdbeweging. Vraag kinderen hoe hun spelsessie verlopen is, wie gewonnen of verloren heeft, met wie ze gespeeld hebben …. De lancering van dit nieuwe spel kan een unieke gelegenheid zijn om als ouder de wereld van Roblox te ontdekken samen met je kind. Als hij/zij zich ooit in een moeilijke situatie bevindt, zal de stap naar jou toe makkelijker zijn.
Deze sensibiliseringscampagne zou nooit mogelijk geweest zijn zonder de niet-aflatende creativiteit van het bureau Wunderman Thompson.
Iedereen die op het internet toevallig seksuele misbruikbeelden van kinderen tegenkomt, kan deze (anoniem) melden via ons burgerlijk meldpunt www.misbruikbeelden.be
Perscontact Child Focus: Selyna Ayuso Ferrandiz – Public Relations Manager 0473/81.17.82 selyna.ayusoferrandiz@childfocus.org