feb
05
2018
Op dinsdag 6 februari vieren we voor het veertiende opeenvolgende jaar de Werelddag voor een veiliger internet. Het thema van dit jaar is: « Een beter internet begint bij jou! ». Want we moeten niet alleen werken aan een veiliger internet voor jongeren, maar ook aan een beter internet. Een internet waar respect en tolerantie de sleutelwoorden zijn. En hoe je goed gedragen online, dat moet je leren.
Safer Internet Day is een wereldwijd evenement dat elk jaar in februari door de Europese Commissie wordt georganiseerd. Het doel is om van internet een creatieve, verrijkende en veilige speel-, leer- en communicatieplek voor iedereen te maken. Safer Internet Day wordt in meer dan 110 landen gevierd, dus ook ver buiten de Europese grenzen. Inmiddels is het een niet te missen afspraak in de digitale agenda.
In België wordt Safer Internet Day gedragen door het consortium BBICO (Belgian Better Internet Consortium, www.b-bico.be), Dat actoren verenigt die rechtstreeks bezig zijn met veilig internet, mediawijsheid en een positief gebruik van dit fantastische medium. Wat dit consortium nog bijzonderder maakt, is dat het partners verenigt vanuit beide zijden van de taalgrens. Ook Child Focus maakt hier deel van uit.
Naar een veiliger en beter internet
Creëren. Verbinden. Delen. Dit zijn acties waarvan we niet altijd denken dat ze gevolgen hebben in het online leven van jongeren (en iets minder jongeren). Toch lijkt het scherm kwetsende gedragingen te vergemakkelijken, “om te lachen”, zonder na te denken over de gevolgen voor anderen. De educatieve uitdaging van vandaag is niet zozeer om het internet “veiliger” te maken voor onze kinderen, maar vooral "beter". Beter omdat respect en tolerantie hierin vervat zijn.
Jongeren worden nu meer dan ooit in de digitale wereld ondergedompeld. Meer dan 90% van hen hebben een eigen smartphone en zijn voortdurend verbonden. Volgens het Digimeter onderzoek van Imec hadden 71% van de 15 tot 19-jarigen in 2017 een Instagram-account. 77% communiceert vooral met vrienden via Facebook Messenger. Facebook blijft populair bij deze tieners: 84% heeft een account. Maar Facebook is niet meer de absolute nummer 1. In 2017 werd het ingehaald door YouTube: 87 % van de 15 tot 19-jarigen zijn actieve YouTube-gebruikers, wat nog maar eens de opkomst en populariteit van de vloggers illustreert.
Een gebruiksklare animatie voor leerkrachten en opvoeders van het secundair onderwijs
Dit jaar hebben Child Focus, Mediawijs, Media Animation, de Conseil Supérieur de l’Education aux Medias en het Centre for Cybersecurity Belgium de handen in elkaar geslagen rond thema’s als cyberpesten en de bescherming van je privacy om een animatie voor leerkrachten van het secundair onderwijs te ontwikkelen. Het is de bedoeling om samen met jongeren na te denken over welke informatie ze uitwisselen op sociale netwerken. Jongeren bespreken en nemen samen beslissingen over de relevantie om bepaalde informatie te verspreiden, rekening houdend met de context. Meer dan 50 Belgische scholen gaan al met deze animatie aan de slag maar nog velen zullen volgen. De animatie is immers gratis te downloaden op www.saferinternetday.be
Meer informatie
Voor de Conseil Supérieur de l’Education aux Médias: Olivier Gobert – 02.4134140